נפילות קשישים: המדריך המלא לבנים להורים בגיל הזהב

//נפילות קשישים: המדריך המלא לבנים להורים בגיל הזהב

נפילות קשישים: המדריך המלא לבנים להורים בגיל הזהב

נפילות קשישים מהוות את אחת מהבעיות השכיחות והחמורות באוכלוסיית הקשישים.

שליש מהקשישים העצמאיים בגיל שישים וחמש ומעלה ומחצית מבני השמונים ומעלה עלולים לחוות נפילה אחת בשנה ולפעמים אפילו יותר.

נפילות חוזרות הן סימן להפרעות בתנועה ולתשישות, הן עלולות להחמיר את התפקוד של ההורים הקשישים ולהיהפך להיות לנטל על הילדים. אם יש לכם הורים בגיל הזהב, הבשורה הטובה היא שבאמצעות נקיטת אמצעי זהירות מרביים אפשר למנוע חלק גדול מהנפילות.

כמה עובדות שכדאי לדעת בנפילות אצל זקנים

      • אחד מתוך שלושה אנשים בגיל מבוגר נופל לפחות פעם אחת בשנה.
        חלק מהנפילות גורמות לשברים.
      • מחקרים רבים מראים כי שני שליש מהקשישים שעברו נפילה אחת יעברו נפילה נוספת בתוך פחות מחצי שנה.
      • הרבה נפילות ופגיעות קורות בבית או בעת מחלה ואשפוז, אך יש דרכים למניעת נפילות באשפוז ובבית.
      • לנפילות יש השלכות רגשיות והשלכות גופניות. הנפילות פוגעות בביטחון העצמי של הקשיש והחשש שהנפילה תקרה שוב מונעת מקשישים רבים לצאת מהבית או להסתובב בבית כשהם נמצאים לבד.
      • בגיל הזקנה העצמות פריכות ולכן הן נשברות בקלות. בעקבות הנפילות הקשישים עלולים לסבול מפציעות קשות ומשברים מורכבים הדורשים תקופת החלמה ארוכה ובמקרים רבים גם ניתוח. תקופת ההחלמה עלולה להגביל את התפקוד העצמאי של הקשיש, לפגוע בעצמאותו, לגרום לתלות בזולת, לסבל ולעוגמת נפש.

     

    מהם הגורמים לנפילות?

    מצבו הבריאותי של הקשיש ומחלות רבות המאפיינות את הגיל המבוגר משפיעות על שיווי המשקל ועל היציבות של האדם המבוגר. בעיות בריאות כמו ירידה בראייה, בשמיעה, אירועים מוחיים, בעיות בהליכה, גרירת רגליים, ומחלות נוספות גורמים לאי יציבות ולחוסר ביטחון בתנועות ומהווים גורמי סיכון לנפילות.

    מפגעים בבית כמו כבלים, חוטי חשמל וטלפון, שטיחים, מדרגות שבורות, מרצפות בולטות, מקלחת רטובה וצפיפות של רהיטים עשויים לסכן את דיירי הבית בגיל מבוגר.

    תרופות רבות שאותן נוטלים הקשישים עלולות להשפיע על רמת הערנות, על לחץ הדם ועל היציבות ולגרום לנפילות.
    מכשולים ברחוב כמו מדרכה לא ישרה, היעדר תאורה ועוד עלולים לגרום לנפילות קשישים.

איך תוכלו לעזור להורים הקשישים למנוע נפילות?

העצה הטובה ביותר למנוע נפילות בקרב קשישים בבית אבות או למניעת נפילות בקרב קשישים בקהילה או היא לגלות ערנות, לא להתעלם מהבעיה ולהקדים רפואה למכה.

כאשר ההורים מגיעים לגיל מבוגר חשוב להתאים את הבית לתנאים המשתנים.

יש לפנות את הרהיטים לצידי החדר, לפנות שטיחים, לפנות חוטי חשמל וכבלים מהמעברים, לדאוג לתאורה מתאימה ולהעדיף רחצה במקלחת על פני רחצה באמבטיה שכן הכניסה והיציאה מהאמבטיה מסוכנת מאוד ומועדת לנפילות.

חשוב להצמיד שטיחון בטיחותי לרצפה ולהשתמש באביזרי עזר העשויים להפוך את חדר האמבטיה והשירותים למקומות בטוחים יותר.

אורח חיים בריא ותזונה נכונה מסייעים במניעת נפילות קשישים.

חשוב לאכול תזונה נכונה ולא לדלג על ארוחות, זה עלול לגרום לחולשה ולסחרחורת, ולהקפיד לשתות בין שמונה עד עשר כוסות מים ביום, במיוחד בימים החמים.

יש לבצע פעילות גופנית חמישה ימים בשבוע, שלושים דקות ביום ולא לתת לפחד מהנפילה למנוע את הפעילות, חוסר פעילות גופנית מגביר את הסכנה לנפילות.

כדאי לבחור את הפעילות האהובה על ההורה הקשיש כמו הליכה, ריקוד או שחייה ולשלב גם תרגילי טאי צ'י אשר הוכחו כיעילים במיוחד במניעת נפילות.

החליטו עם ההורים על נוהל מניעת נפילות ועל הימנעות מריבוי משימות כמו למשל הליכה ברחוב ושיחה בטלפון הנייד. כפל המשימות דורש ריכוז וקשב ועלול להסיח את הדעת מהערנות ותשומת הלב הנדרשים לביצוע כל משימה.

יש לנעול נעליים נוחות ולהיעזר במדרסים לשיפור היציבות של כף הרגל. חשוב לעבור בדיקות ראייה ושמיעה לפחות פעם בשנתיים ולהיעזר במכשירי שמיעה ובמשקפיים במקרה הצורך. אם יש בעיות ראייה מיוחדות כמו קטרקט, גלאוקומה ועוד, יש לטפל בהן.

כילדים להורים מבוגרים חשוב לקרוא מאמרים על נפילות בקרב קשישים ולהתעדכן בחידושים ובאביזרים העשויים למנוע נפילות.

לאחר נפילה קחו את ההורים לרופא גריאטרי כדי לבדוק את הסיבה לנפילה.
חלק גדול מהנפילות נובעות מבעיות בריאות שאפשר לטפל בהן.

לסיכום

מניעת נפילות בגיל הזהב הם המפתח לאיכות חיים ולאריכות ימים.
נפילות קשישים עשויות להיות הרות אסון, אך לא כל הקשישים נופלים. אם תהיו מודעים לסיכונים ותגלו מעורבות בחיי ההורים הקשישים תוכלו לעזור להורים לשמור על בטיחות, למנוע נפילות וליהנות מאיכות חיים גם בגיל מבוגר.

2017-05-15T18:34:48+00:00